METODA WCP
„Większość nauczycieli traci czas na zadawanie pytań, które
mają ujawnić to, czego uczeń nie umie, podczas gdy nauczyciel z prawdziwego
zdarzenia stara się za pomocą pytań ujawnić to, co uczeń umie lub czego jest
zdolny się nauczyć”
Albert Einstein
Spis treści
2. Metodologia CLIL w Nauczaniu Informatyki w dziale Robotyka
klasa 3 Liceum.
3.1 Ocenianie
z uwzględnieniem podstawy programowej, kryterium ocen i wymagań na
poszczególne oceny
WebQuest "ROBOTYKA NA CO DZIEŃ"
2.1 Twoim zadaniem jest opracowanie
tematu "Robotyka na co dzień"
3.1.1 Uwzględnij w swojej pracy roboty
III. DYSKUSJA PANELOWA "Robotyka na co dzień"
I.
Wstęp
1.
Po co ta praca
Może będzie to „jakaś” nowa metoda w nauczaniu
pokolenia którego nie potrafię nazwać, żeby oddać istotę ich zachowania w
szkole i sposobu uczenia się.
Postawiłem pytanie
:
Opisz mi
obecne zachowania młodzieży szkolnej w klasach licealnych a szczególnie w
klasach pierwszych uczniów którzy podejmują naukę w Liceum. Opisz ich
zachowania. Powiedz jak widzą to dziś nauczyciele uczący w Liceach.
Otrzymałem odpowiedź:
„Zachowania młodzieży szkolnej, szczególnie uczniów klas
pierwszych liceum, mogą być zróżnicowane, ale istnieją pewne tendencje, które
mogą być obserwowane w wielu szkołach. Oto kilka przykładów:
1. Nowość i entuzjazm: Uczniowie klas pierwszych często wykazują entuzjazm
i chęć do nauki. Są to dla nich nowe doświadczenia, a wielu z nich podejmuje
liceum z zapałem do zdobywania wiedzy.
2. Niezdecydowanie i stres: Niektórzy uczniowie mogą również odczuwać
stres związany z nowym środowiskiem szkolnym, obawiając się nowych wymagań i
wyzwań. Mogą być nieco niezdecydowani co do swojej przyszłości i wyborów
edukacyjnych.
3. Interakcje społeczne: W klasach pierwszych liceum często można
zaobserwować intensywne interakcje społeczne. Uczniowie starają się nawiązywać
nowe znajomości i budować relacje z rówieśnikami.
4. Uzależnienie od technologii: W dzisiejszych czasach młodzież często
jest silnie związana z technologią, co może wpływać na ich zachowania w klasie.
Mogą być bardziej skłonni do korzystania z telefonów komórkowych i innych
urządzeń elektronicznych nawet w czasie lekcji.
5. Różnice indywidualne: Oczywiście, zachowania młodzieży będą się różnić
w zależności od osobowości, środowiska społecznego, rodzinnych warunków
oraz innych czynników. Niektórzy uczniowie mogą być bardziej skupieni i
zaangażowani w naukę, podczas gdy inni mogą mieć tendencję do rozpraszania
się lub zachowań nieodpowiednich w klasie.
Nauczyciele uczący w liceach często muszą radzić sobie z tymi różnymi
zachowaniami i starać się stworzyć odpowiednie warunki do nauki dla wszystkich
uczniów. Mogą stosować różne metody nauczania, takie jak interaktywne zajęcia,
projektowanie lekcji z wykorzystaniem technologii, oraz budowanie pozytywnych
relacji z uczniami, aby wspierać ich rozwój edukacyjny i osobisty. Jednakże,
nauczyciele mogą również napotykać wyzwania związane z utrzymaniem porządku w
klasie i motywacją niektórych uczniów do nauki, szczególnie jeśli występują
problemy behawioralne lub trudności w nauce. Dlatego ważne jest, aby
nauczyciele mieli wsparcie i narzędzia niezbędne do skutecznego prowadzenia
zajęć.” Koniec odpowiedzi.
Mógłbym dalej prowadzić rozmowę z czatem GPT i
wybrać dla was najlepszą, pasującą według mnie odpowiedź na postawione pytanie.
Mógłbym manipulować pytaniem tak, żeby otrzymać najtrafniejszy wynik, ale po
co?
Dzisiaj społeczność klasowa to w większości
problemy wychowawcze i różnorakie dostosowania. Przekrój wiedzy uczniów w
klasach pierwszych jest bardzo różny.
Z dostosowaniem narzędzi pracy które mają uczyć
ucznia zdobywania wiedzy szkolnej nauczyciele doskonale sobie radzą. Gorzej
jest z właściwym stosowaniem metod wychowawczych w czasie lekcji.
Zły proces wychowania szkolnego w szkole
podstawowej trzeba redukować i zmieniać w szkole ponadpodstawowej. Czasami jest
to szybki proces wymagający jednego miesiąca ale bywa i tak , że rok to za
mało. Oczywiście podstawową role ogrywa w tym procesie wychowawca klasy,
który powinien kształtować właściwe zachowania uczniów w czasie pobytu w
szkole. Nie zawsze warunek ten jest spełniony. Świadomi procesu wychowawczego
nauczyciele niechętnie zgadzają się na bycie wychowawcą klasy.
Analizując lekcje informatyki w liceum, każdy
nauczyciel odpowiadający za realizację podstawy programowej wie, że trzeba
włożyć ogromny wysiłek umysłowy ażeby zapamiętać ten ogrom przekazanej wiedzy.
Minimalizacja podstawy a nawet rezygnacja z niektórych „rozbudowanych”
materiałów np. algorytmika i programowanie usprawniłaby ten proces nauki.
Uczyniła by go przyjemniejszym i łatwiejszym do zrozumienia, gdyby
wartości materiału nauczanego związane były z tym co nas otacza, co
potrzebne jest w codziennym życiu.
Zatem połączę metodę CLIL z metodą WebQuest i
dyskusją panelową na lekcji informatyki w liceum ogólnokształcącym.
WebQuest jest metodą nauczania, wykorzystującą
zasoby internetowe do prowadzenia interaktywnych i zorganizowanych lekcji.
Metoda angażuje ucznia w badania, dociekanie, analizę, i syntezę
informacji w celu rozwiązania/opracowania określonego problemu lub zadania.
Nazwę tą metodę WCP czyli WebQuest, CLIL
i panel dyskusyjny.
Opiszę co po kolej należy zrobić i podam
sposób.
Od lat pracuję tą metodą ale wcześniej jej nie
opisywałem. Myślę, że zasługuje na opisanie i podzielenie się
doświadczeniem, a przy tym wysłuchanie komentarzy i uwag innych
nauczycieli, co pozwoli na jej modyfikację.
2.
Metodologia CLIL w Nauczaniu Informatyki w dziale Robotyka klasa
3 Liceum.
CLIL (Content and Language Integrated Learning) to metoda nauczania, w
której język obcy jest używany jako narzędzie komunikacji w trakcie
przyswajania wiedzy z konkretnego przedmiotu. W przypadku nauczania
informatyki, CLIL pozwala na integrację języka angielskiego (lub innego języka
obcego) z treściami związanymi z programem nauczania.
- Przygotowanie
materiałów w języku angielskim:
- Uczeń
opracowuje materiały edukacyjne dotyczące robotyki w języku angielskim.
- Wykorzystuje
źródła internetowe, artykuły naukowe, a także podręczniki w języku
angielskim. Poszukuje najlepsze rozwiązania jego zdaniem.
- Podaje
źródło, z którego korzystał przy opracowaniu, uwzględnia prawa autorskie,
korzysta z licencji Creative Commons.
- Aktywnie
uczestniczy w lekcjach:
- Nauczyciel
zachęca uczniów do aktywnego uczestnictwa w lekcjach, zadając pytania i
prowadząc dyskusje w języku angielskim na temat robotyki.
- Projekty
badawcze:
- Organizuje
projekty badawcze, w których uczniowie pracują nad zagadnieniami
związanymi z robotyką.
- Uczniowie
przygotują i przedstawią prezentacje w języku angielskim lub innym,
stosując różne narzędzia, np.; praca w zespole poprzez udostępnianie
dokumentu, wykorzystuje narzędzia programu w sposób właściwy (jeżeli jest
potrzebne to go użyj, jeżeli nie to nie stosuj).
- Zastosowanie
słownictwa specjalistycznego:
- Uczeń
zna i potrafi stosować słownictwo specjalistyczne z dziedziny robotyki w
kontekście praktycznych zastosowań.
- Użycie
technologii:
- Wykorzystanie
platform edukacyjnych: Khan Academy czy Liga Niezwykłych Umysłów, itp.,
- gry
komputerowe,
- zasoby
online do nauki i praktyki umiejętności programowania.
- Praktyczne
zastosowanie teorii:
- W
czasie zajęć praktycznych uczniowie będą mogli zastosować teorię w praktyce,
projektując i programując proste roboty.
- Ewaluacja
w kontekście zawartości i języka:
- Nauczyciel
monitoruje postępy uczniów zarówno pod kątem przyswajania treści
związanych z robotyką, jak i rozwoju umiejętności komunikacyjnych w
języku angielskim.
- Nauczyciel
wskaże jak ważna jest umiejętność
porozumiewania się w języku angielskim w dzisiejszym globalnym
środowisku technologicznym.
- Podejście
interdyscyplinarne:
- Nauczyciel
stara się integrować naukę informatyki z innymi dziedzinami, takimi jak
matematyka czy fizyka, zachęcając do rozwijania umiejętności
interdyscyplinarnego podejścia do problemów.
Zastosowanie metodologii CLIL w nauczaniu informatyki poszerza wiedzę
uczniów z zakresu technologii, oraz rozwija ich umiejętności komunikacyjne
w języku obcym, co jest szczególnie istotne w kontekście współczesnego,
globalnego społeczeństwa.
3.
Ocenianie
3.1
Ocenianie z uwzględnieniem podstawy programowej,
kryterium ocen i wymagań na poszczególne oceny.
Podstawy prawne oceniania
1. Rozdział
3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
(Dz. U. z 2022 r. poz. 2230, z 2023r. poz. 1234.)
2. Rozporządzenie
Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego
2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania
uczniów
i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz.
2572.)
3. Statut
szkoły (Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania / Przedmiotowe zasady Oceniania).
3.2 Ocenianie
kształtujące
1.
We wstępie zakładam - jak ty masz się nauczyć tego co
bym chciał i żeby to było Twoje.
Ocenianie kształtujące to proces myślenia.
Rozumienie dziecka (spojrzenie na daną rzeczywistość oczami
ucznia).
Zrozumienie dla wysiłku wkładanego przez ucznia.
Otwórz się na nowe i nie bój się.
Żeby to uczeń się uczył a nie będzie nauczany.
Dać uczniowi poczucie bezpieczeństwa.
2.
Rola Nauczyciela - Moją rolą będzie wspierać Cię.
3.
Informacja zwrotna – wysoka samoocena, wzmacnia ucznia,
pewność siebie.
4.
Samoocena – „Poleć na swoich skrzydłach tam gdzie
chcesz ja zapewnię Ci wiatr” (John Jones, amerykański kaznodzieja i pisarz).
5.
Ocena koleżeńska – integracja zespołu, kreatywność.
6.
Techniki oceniania - Kolorowe kartki: Żółta, zielona,
czerwona.
7.
Podsumowanie lekcji.
Ocena jest obiektywna, uwolniona od czynników zewnętrznych.
Trafne – oceniam to co powinienem (kryterium podstawy
programowej).
Rzetelne – niezmienne kryterium.
Sprawiedliwe – wysłucham Twojego zdania.
Zrozumiałe dla ucznia i jego rodzica.
Ocena jest Jawne.
Mobilizujące ucznia do pracy.
Wyznaczniki dobrego nauczyciela:
1.
Relacyjność - budowanie relacji, moje psychiczne
nastawienie.
2.
Umiejętności pedagogiczne.
3.
Umiejętności dydaktyczne.
4.
Refleksyjność - jaką rolę będzie spełniać ocena, czy
będzie motywować?
WebQuest "ROBOTYKA NA CO DZIEŃ"
Liceum Ogólnokształcące
WebQuest
"ROBOTICS EVERY DAY"
secondary schol
Веб-квест "РОБОТОТЕХНІКА КОЖНОГО ДНЯ"
Середня школа
(Pre-task, Task,
Post-task)
1.
WPROWADZENIE
1.1 Robotyka
to fascynująca dziedzina nauki, która zajmuje się
projektowaniem, budową i programowaniem robotów.
Robotyka łączy ze sobą elementy informatyki, mechaniki, elektroniki oraz
automatyki.
Głównym celem robotyki jest stworzenie inteligentnych maszyn, które mogą
wykonywać zadania zamiast człowieka.
W dzisiejszym świecie roboty są powszechnie wykorzystywane w różnych
dziedzinach, takich jak przemysł, medycyna, czy kosmos.
Proces tworzenia robota zazwyczaj rozpoczyna się od zaprojektowania jego
budowy, uwzględniając materiały i komponenty elektroniczne.
Następnie robota należy zbudować, montując poszczególne części i komponenty
zgodnie z projektem.
Kolejnym krokiem jest programowanie robota, czyli nadanie mu instrukcji, które
określają, jak ma się zachowywać w różnych sytuacjach.
Programowanie może być wykonywane przy użyciu specjalistycznego oprogramowania
lub dedykowanych narzędzi programistycznych.
Po zbudowaniu i zaprogramowaniu robota przeprowadza się testy, aby upewnić się,
że działa on zgodnie z oczekiwaniami.
Moim celem jest aby uczniowie podjęli temat robotyki zdobyli informacje na
temat rozwoju tej dziedziny oraz spróbowali programowania oraz kreatywnego
myślenia, cootwiera przed nimi nowe perspektywy zawodowe i
akademickie.
Od 420 r. p.n.e. Archytasa z Tarentu który to skonstruował drewnianego
gołębia, zasilanego sprężonym powietrzem i mogącego przelecieć około 200
metrów.
- Archytas
z Tarentu, uznawany za jednego z najwybitniejszych myślicieli starożytnej
Grecji, był również inżynierem i matematykiem.
- Jego
prace nad mechaniką, w tym projektowanie i budowa maszyn, przyczyniły się
do rozwoju technologii, która była fundamentem dla późniejszych dziedzin,
takich jak robotyka. Dziedzictwo Archytasa z Tarentu jest nadal obecne we
współczesnej robotyce jako jeden z pionierów w dziedzinie mechaniki i
automatyzacji.
Popularne roboty możemy spotkać w filmach Star Wars,
Terminator i innych.
Codziennie programiści pracują nad stworzeniem bardziej
wszechstronnych robotów do różnych zadań i zastosowań oraz nad rozszerzeniem
możliwości obecnej technologii. Wydaje się, że przyszłość robotyki jest
ograniczona jedynie kreatywnością i zdolnościami następnego pokolenia
programistów.
2.
Opracowanie tematu
2.1 Twoim
zadaniem jest opracowanie tematu "Robotyka na co dzień"
Znalezienie jak największej ilości informacji na temat
i wybranie tych najważniejszych przydatnych Tobie a zachęcających innych
uczniów do pogłębiania informacji na ten temat.
Prace napisz tak by zachęcała do zapoznania się z tematem
i motywowała do dalszej nauki. Jak to zrobić? na pewno coś wymyślisz,
liczę na Twoją kreatywność.
2.2 Podział na
grupy
Pracować będziecie w dwóch grupach (po 5 osób)
, WebQuestowo, metodą CLIL i panelowo.
Każdy będzie zaangażowany indywidualnie, np.: w zdobywanie
i gromadzenie potrzebnych informacji, aby ukończyć WebQuest z robotyki i
należy przygotować krótką prezentację w programie Sway Microsoftu lub PowerPoint
Microsoftu.
2.3 ROLE
Przypiszcie sobie takie role jak:
1. Marzyciel - przygotuje projekt w formie jak Ty sobie to
wyobrażasz, następnie projekt trafi do Realisty.
2. Realista - urealnia projekt możliwy do przedstawienia.
3. Krytyk - zostawia w projekcie , rzeczy sprawdzone, oczywiste, proste w
rozumieniu.
Spróbuj odpowiedzieć na wszystkie pytania dla każdego
tematu i uwzględnij wszelkie inne ważne informacje, które zostaną
znalezione i zapewnią nowy wgląd w wykorzystanie robotyki jako narzędzia
edukacyjnego zarówno dla ucznia jak i nauczyciela.
Lista zasobów które podałem nie jest kompletna. Jeżeli
znajdziesz inne podaj ich źródło.
3.
GŁÓWNY ETAP
3.1 Wiedza
Uczeń powinien wykazać się wiedzą teoretyczną, dobrze
będzie, gdy przedstawi sposób zaprogramowania robota w języku Python.
1.
Zdefiniuj pojęcie robota. Zapisz definicję w
języku polskim, angielskim lub ukraińskim.
2.
W dziesięciu zdaniach opisz historię rozwoju
robotyki. Zapisz ją w języku polskim i wybierz jeden z wielu: angielski,
ukraiński, niemiecki, hiszpański i przetłumacz tekst z języka polskiego.
3.
Opisz cztery grupy robotów (rozrywkowe,
edukacyjne, specjalistyczne, pomagające człowiekowi).
3.1.1 Uwzględnij w swojej pracy roboty
·
ROBOBLOQ Q-SCOUT
·
DOBOT MG 400
·
UNITREE GO2
·
OZOBO
1.
Opisz każdy z robotów na maksymalnie 3 slajdach
a)
pokaż je na zdjęciach (odszukaj w Internecie, podaj
źródło);
b)
w opisie uwzględnij budowę oraz wybrane parametry
robotów, w tym: serwomotor, magnetometr, diody, czujniki, wyświetlacz,
akcelerometr;
2.
Napisz, czy ten temat Cię interesuje, jeżeli tak, to
dlaczego?
3.
Jakie są obecnie organizowane zawody z robotyki (podaj czas
i miejsce);
4.
Czy potrafisz zaprogramować robota? jeżeli tak to napisz i
przedstaw (krótki) program.
4.
PRZYDATNE LINKI
6)
https://neorobot.pl/pl/Robobloq-Q-Scout-robot-edukacyjny.html
7)
https://www.youtube.com/watch?v=Isr_Y74C-TA
9)
https://vexrobotics.pl/zawody#vex_robotics
10) https://vexrobotics.pl/files/download/VEX-Zawody-nauczyciele-PL.pdf
11) https://miniinformatyka.blogspot.com/2023/03/roboty-w-edukacji.html
12) Prezentacja wspierająca nr 1 (autor
Mirosław Urbaczewski - Prezi)
13) Prezentacja
wspierająca nr 2 (autor Mirosław Urbaczewski -
Prezi)
15) https://www.youtube.com/watch?v=AwcAOHJpW-E
-debata
o AI
5.
WYMAGANIA
1)
Prezentacja – przedstawienie projektu max do 20 minut;
2)
Czas na zadawanie pytań przez innych uczniów w
dyskusji panelowej - 10 minut.
3)
Kompletność i dokładność informacji, zaangażowanie,
ciekawość.
4)
Zachowanie właściwych zasad przygotowania prezentacji pod
kątem publikacji w sieci.
5)
Próba oceny kształtującej, samooceny i oceny koleżeńskiej.
a) jak Ci się podoba praca?
b) powiedz o zaangażowaniu poszczególnych członków twojego zespołu,
c) co byś zmienił na przyszłość?
d) spróbuj dokonać samooceny w tej pracy.
6)
Pracujemy w grupach, poprzez udostępnienie prezentacji na
platformie Microsoftu 365. Każdy zespół udostępni pracę nauczycielowi.
Powiedźcie:
Ø
Co było najtrudniejsze dla Was?
Ø
Co było bardzo łatwe?
Ø
Co było przyjemne a co nie?
Ocena
wspierająca i motywująca. Nie krytykująca. Dostrzegamy coś pozytywnego.
Oceniam
wiedzę i umiejętności ucznia
Jednym
z celów oceniania będzie doskonalenie organizacji i metod pracy
dydaktyczno-wychowawczej.
- Ocena
celująca -
otrzymuje uczeń spełniający kryteria ocen niższych, a ponadto:
a) praca/projekt podoba się i wszystko jest technicznie przygotowane bez zarzutu, wszystko jest wytłumaczone, zrozumiałe dla słuchacza, jest ciekawe, jest przykład zaprogramowania robota, czyli podany kod źródłowy.
b) programuje roboty tworzone na podstawie własnych projektów,
c) steruje robotem za pomocą aplikacji mobilnych,
d) wykazuje się przy tym kreatywnością.
e) tworzy rozbudowane infografiki, które skutecznie przekazują określone informacje.
f) W dyskusjach panelowych przyjmuje funkcję eksperta.
g) potrafi być moderatorem - Ocena bardzo dobra - Ocenę
bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia kryteria ocen niższych, a
ponadto:
a) stosuje zaawansowane funkcje środowiska i języka programowania.
b) programuje roboty, wykorzystując specjalistyczne narzędzia,
c) tworzy własne projekty.
d) aktywnie uczestniczy w realizacji projektu zespołowego na wszystkich jego etapach,
e) prezentuje efekty wspólnej pracy.
f) przyjmuje rolę moderatora lub eksperta w dyskusji panelowej. - Ocena dobra - Ocenę dobrą otrzymuje
uczeń, który spełnia kryteria ocen niższych, a ponadto:
a) pisze programy o różnym stopniu trudności,
b) dobiera typy danych do realizacji problemu,
c) tworzy interesujące podcasty i publikacje wideo,
d) korzysta z różnych technik , tworząc infografikę,
e) programuje roboty, wykorzystując specjalistyczne narzędzia (w tym symulatory online),
f) uczestniczy w realizacji projektu zespołowego na wszystkich jego etapach,
g) bierze czynny udział w tworzeniu dokumentacji projektowej oraz dyskusji panelowej. - Ocena dostateczna - Ocenę dostateczną
otrzymuje uczeń, który spełnia kryteria oceny dopuszczającej, a
ponadto:
a) wymienia sposoby przedstawiania informacji w komputerze,
b) programuje roboty na wzór podanych przykładów,
c) opracowuje treści internetowe z wykorzystaniem narzędzi graficznych i multimedialnych,
d) wymienia sposoby porządkowania informacji oraz formułuje podstawowe zasady tworzenia infografik,
e) uczestniczy w realizacji projektu zespołowego, wykonuje powierzone mu zadania. - Ocena dopuszczająca - Ocenę dopuszczającą
otrzymuje uczeń, który: pisze programy o niewielkim stopniu
trudności.
a) wymienia sposoby zapisywania informacji w komputerze,
b) definiuje pojęcie robota,
c) omawia jego budowę oraz wybrane parametry,
d) uczestniczy w realizacji projektu zespołowego, wykonując powierzone mu zadania o niewielkim stopniu trudności. - Ocena
niedostateczna - Ocenę
niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
a) nie opanował podstawowych wiadomości i umiejętności, co uniemożliwia mu dalsze zdobywanie wiedzy,
b) nie definiuje pojęcia robota ani nie opisuje jego budowy,
c) nie opracował zadanych treści internetowych,
d) nie używał narzędzi graficznych i multimedialnych,
e) nie bierze czynnego udziału w lekcjach,
f) nie wykonuje zadań,
g) nie pisze programów,
h) nie uczestniczy w projekcie zespołowym.
7.
PODSUMOWANIE
1) Czas na wykonanie
zadania, to trzy jednostki lekcyjne. Pracę wykonujemy w szkole w czasie
lekcji.
2) Podział
ról.
Jest
to projekt zespołowy, w związku z tym wybierzcie z pośród siebie osoby, które
zajmą się: grafiką, przygotowaniem treści, przygotowaniem prezentacji, i
wybierzcie waszego reprezentanta, który będzie odpowiedzialny za koordynację
zadań.
3) WebQuest jest
pierwszym krokiem dla celów przygotowania całościowego zadania.
4) Drugi krok
to wykonanie projektu (marzyciel, realista, krytyk),
5)
Przetłumaczenie
historii robotyki na język angielski, niemiecki, ukraiński (wybrać jeden z
nich).
6) Trzeci krok
to dyskusja panelowa, na którą zaprosimy uczniów z innej klasy.
7) W czasie projektu
ważna jest dyscyplina czasowa.
Pierwsze trzy lekcje (maksymalnie trzy, postaramy się
zrobić to w czasie dwóch lekcji) to praca nad projektem w grupach;
Czwarta lekcja to owoc Waszej pracy, czyli dyskusja
panelowa z udziałem uczniów z innych klas.
III. DYSKUSJA PANELOWA
"Robotyka na co dzień"
1. Wprowadzenie do tematu: Krótka prezentacja
historii robotyki oraz jej obecnego wpływu na nasze życie codzienne.
2. Zastosowania robotyki w życiu codziennym: Omówienie
konkretnych przykładów, takich jak roboty sprzątające, roboty w przemyśle, czy
roboty medyczne, roboty w edukacji, roboty w motoryzacji.
3. Korzyści i wyzwania: Dyskusja nad korzyściami
wynikającymi z rozwoju robotyki, jak ułatwienie życia codziennego oraz
wyzwania, takie jak ryzyko utraty miejsc pracy (czy istnieje).
4. Bezpieczeństwo i prywatność: Omówienie kwestii
związanych z bezpieczeństwem i ochroną danych osobowych w kontekście coraz
większej roli robotów w naszym życiu.
5. Etyka robotyki: Dyskusja na temat moralnych dylematów
związanych z zastosowaniami robotyki, takimi jak autonomia sztucznej
inteligencji i odpowiedzialność za działania robotów.
6. Edukacja i przyszłość zawodowa: Rozmowa na temat
znaczenia nauki programowania i inżynierii robotyki w kontekście przyszłych
możliwości zawodowych.
7. Dostępność i równość: Omówienie kwestii związanych z
dostępem do nowoczesnych technologii robotycznych oraz zapewnieniem równego
dostępu dla wszystkich społeczności.
8. Aktywne uczestnictwo: Zachęcenie uczniów do dzielenia
się własnymi doświadczeniami i spostrzeżeniami dotyczącymi robotyki w ich
codziennym życiu.
9. Pytania i odpowiedzi: Czas na zadawanie pytań panelistom
w celu lepszego zrozumienia tematu oraz rozwiązywania wątpliwości.
10. Podsumowanie: Krótkie podsumowanie najważniejszych
wniosków i refleksji z dyskusji oraz zachęta do dalszych poszukiwań w
dziedzinie robotyki.
IV. Literatura
1.
Rozdział 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o
systemie oświaty - https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20220002230
2.
Obwieszczenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia
10 listopada 2023 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia
Ministra Edukacji Narodowej w sprawie doradztwa, klasyfikacji i promowania
uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych -
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20230002572
3.
Roboty QOOPERS, ROBOBLOQ Q-SCOUT, DOBOT MG 400,
UNITREE GO2,OZOBO – opracowanie własne w załączeniu jako odrębny dokument.
Komentarze
Prześlij komentarz